ساز ویولن ، سازی زهی و آرشه ای است . البته کوچک ترین عضو خانواده ساز های زهی _ ارشه ای نیز می باشد . از دیگر ساز های زهی _آرشه ای می توان به کنترباس ، ویلن سل و … اشاره کرد ، برای نواختن ساز ویولن معمولا روی شانه چپ قرار می گیرئ و با آشه ای که در دست نوازنده است نواخته می شود .

ویولن دارای  سیم  بوده از از بم ریز :

  • می : سیم اول
  • لا : سیم دوم
  • ر : سیم سوم
  • سل : سیم چهارم

کوک می شوند و نسبت به هم فاصبه پنجم دارند . با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این ساز محبوب بدانید .

ساز ویولن 534215321

انواع ساز ویولن و معرفی خانواده این ساز

خانواده ویالن شامل سه ساز ویولن  ، ویولا و ویولن سل میب اشد ، ویلن آکوستیک و ویولن الکتریک از انواع ویولن هستند .

ویولن آکوستیک : ویولن آکوستیک که ساده ترین نوع ویولن است برای افراد مبتدی مناسب می باشد .

ویولن الکتریک : ویولن الکتریک دارای یک خروجی الکتریکی صدا است و از جنس فلز بوده و در سبک های راک ، پاپ و … مورد استفاده قرار می گیرد . ویولن های الکتریک وزن کمتر و تعداد بیشتری سیم نسبت به ویولن های آکوستیک دارند .

ساز ویولن 534126531

ویولن آلتو ( ویولا ) : ویولن آلتو شبیه به ویولن های آکوستیک است و نوازنده هنگام نواختن مثل ویولن آن را روی شانه چپ قرار می دهد ، این ساز از ویولن بزرگتر است و میدان زیر و بمی اندکی پایین تر از ویولن دارد . همچنین جالب است بدانید این ساز صدایی غنی ، نافذ ، تیره ، آرامش بخش و بسیار سبک دارد .

ویولن سِل : این ساز اندازه بزرگ دارد و نوازنده برای نواختن این ساز ، نشسته و آن را روی پایه ای در انتهای آن روی زمین و بین دو پای خود قرار می دهد و این ساز روی شانه نوازنده قرار نمی گیرد . دسته ویولن سل بالای شانه چپ نوازنده قرار می گیرد و نوازنده آرشه را به صورت افقی روی سیم ها می نوازد .

ساز ویولن 53421531

کنترباس ( دابل باس ) : بزرگترین عضو خانواده های سازهای زهی _ آرشه ای است که نوازنده برای نواختن آن خواهد ایستاد و آن را در کنار خود می گیرد . طنین کنترباس قوی ، پر ، ضخیم و زنگ دار است و در بین سازهای زهی ، پایین ترین سطح زیر و بمی و کمترین وسعت صوتی را  دارد .

شادمهر عقیلی نوازنده ویولن ایران

همان طور که در مطالب قبلی سایت دبل موزیک نیز اشاره نموده ایم ، شادمهر عقیلی ، اسطوره صدای ایران و همچنین بازیگر معروف ایرانی در زمینه نواختن ویولن توانایی و مهارت فوق العاده ای داشته و در کنسرت های وی شاهد این هستیم که این خواننده محبوب و خوش صدای ایرانی ، هنر نوازندگی خود را با ویولن به رخ تمامی طرفداران و هواداران خود می کشد .